De Stichting Droog Design in Amsterdam (opgericht in 1993 door Renny Ramakers en Gijs Bakker) kondigde in 2019 een nieuw design tijdperk aan. De reden hiervoor is dat tijden veranderen, en het design in Nederland, maar ook elders in de wereld, een allesomvattend terrein is geworden dat zich niet meer specifiek richt op producten. Om het pand aan de Staalstraat in Amsterdam een nieuwe invulling te geven was curator/ontwerper Mieke Gerritzen aangesteld een bijzonder programma te realiseren. De geschiedenis die er aan het DROOG-label kleeft en wat het design anno 2019 betekende was een punt van discussie waar je eigenlijk niet omheen kunt vanuit zo’n plek met dat verleden.

read more

Alles kan en zal worden vormgegeven. Overal en nergens wordt het design-label opgeplakt. Nu design als discipline uit elkaar is gevallen en overal zijn plek heeft gevonden maken we de balans op. Nu alles is voorbestemd vormgegeven te worden verdwijnt het design in het niets of neemt het juist in belang toe. En dat valt toe te juichen omdat op alle fronten de producten, onze omgeving, de diensten en services verbeterd zijn. Alles wordt optimaal en keert terug in een verbeterde versie. De maatschappij wordt bewust duurzamer, ziet er beter uit en is gebruiksvriendelijker. Om de staat van design te onderzoeken organiseerden we in mei 2019 Het Amsterdam Design Debat.

read more

From Saddam Hussein to Kim Kardashian, the famous and infamous faces we know from the media are engraved on our brains. The images in the Heroes Museum’s obsessive collection are as familiar as the backs of our hands. We know the portraits in its vast display better than we do snapshots of our nearest and dearest.

read more

The Image Society Index brings together a collection of new words and concepts and acquaints the reader with Internet language – a hybrid communication form that unites text and image. The Index showcases this digital vocabulary that has existed no more than 25 years and is relentlessly altering our communication culture. Millennials speak this digital language fluently. This research project is initiated by Ward Janssen.

read more

My Friends consists of a series of paintings of profile photos sourced through Mieke Gerritzen’s social media accounts. Each of us is able to maintain a maximum of 150 friendships – our brains lack the capacity to interact with more than 150 people at a time. Yet Facebook has set the limit at 5,000.

read more

Wie ben je, wie wil je zijn, en wat moet je doen om daar te komen? We staan voortdurend onder druk om het perfecte leven te leiden. Help Je Zelf! is een inspiratieboek om je perfecte zelf te ontwerpen en laat zien hoe je daarmee een begin kunt maken. Ben jij een Self-designer?

Who are you, who do you want to be, and what do you need to do to get there? We are constantly pushed to lead the perfect life. Help Your Self! is an inspiration book to design your perfect self and shows you how to get started. Are you a Self-designer?

read more

MU Hybrid Art House en Image Society openen de eerste Self Design Academy, de tentoonstelling is te zien tot 22 November 2020 in MU Eindhoven.

“Het belangrijkste dat je over jezelf moet weten,” zegt Yuval Noah Harari in 21 Lessen voor de 21e Eeuw, “is dat je geen verhaal bent.” Als hij bedoelt dat we niet de hele tijd op social media moeten doen alsof alles geweldig is terwijl de werkelijkheid in de verste verte niet zo mooi is als de foto’s suggereren, dan heeft hij gelijk. Maar wat is dit zelf dan? Dat willen we graag samen met jou ontdekken in The Self Design Academy, online en offline in MU van 18 september tot 22 november. Wat zijn we anders dan de verhalen die we verzinnen om alles zo’n beetje te verklaren?

read more

Slogans are more popular than ever. Ideas and beliefs are no longer set out in long, dry-as-dust documents but are expressed in single lines via clothing, Twitter, billboards and presidents. Slogans are the memes that sum up our identities; they’re the philosophy of the street.

read more

Het is de vraag of de mens het gaat overleven in de voortdurende strijd tussen de technologische toekomst en ons gewone mensenleven. Elon Musk bouwt een Starhopper voor 100 mensen die 1000 keer per jaar naar Mars zal reizen. Een speculatief project dat onze dromen zal waarmaken. Want wie wil er nou niet naar Mars? Ondertussen wennen wij vast aan het idee de planeet te verlaten door steeds meer in de virtualiteit te leven. Ons lichaam past zich aan door het gebruik van de smartphone en infobesitas is geen ziekte meer, maar een standaard levensvorm. We leven als systeemwezens te midden van de informatiestroom, we worden robots zonder dat we het in de gaten hebben. Menselijke condities veranderen, de evolutie gaat door. 

read more